Ocp recrute

Groupe OCP (Office Chérifien des Phosphates ) recrute des responsables RH et en agronomie

Retrouvez nos offres d'emploi et conseils en recrutement sur

L’Office Chérifien des Phosphates (OCP) recrute les profils suivants:

-Head of Human Resources.
-Head of Agronomy.

Depuis 2006, OCP a une nouvelle vision: mettre le capital humain au centre de ses préoccupations. Nous considérons que nous ne sommes pas une entreprise ordinaire.

Faire partie de la grande famille OCP (plus de 23 000 collaborateurs) revêt une importance particulière. Depuis 1920, chaque collaborateur a marqué de son apport l’histoire du Groupe et celle de la Nation.

Le Groupe sait récompenser et valoriser les personnes qui en font le leader mondial de l’industrie de phosphates.

Nous sommes également motivés par la performance; nous avons fait le défi de la réussite, et comme il n’est pas suffisant de maintenir notre leadership, nous nous engageons aussi à développer nos partenaires. Le programme IQLAA a été l’un de nos moyens de récompenser la performance (bonus qui peut atteindre jusqu’à 30 % du salaire d’une personne).

Au sein d’OCP, chaque collaborateur se doit de ressentir ce que nous sommes vraiment. Les visites des mines et sites OCP font d’ailleurs partie intégrante du plan d’intégration de notre top management, managers et collaborateurs, afin de comprendre l’envergure et la diversité des activités du Groupe.

Travailler à OCP

OCP œuvre pour le bien-être et le développement de ses collaborateurs. Chaque carrière dans notre entreprise est unique. Nous offrons de multiples possibilités de mobilité au sein de nos filiales. Nous dispensons également plus de 16 747 formations par an dans différents domaines et secteurs d’activité.

OCP pense aussi aux familles des collaborateurs et à leur bien-être en leur permettant d’être soignés dans les centres de santé du Groupe. A cet effet, nous avons signé un accord avec des médecins et cliniques dans tout le pays.

La prévention et le bien-être sont d’une importance capitale. C’est la raison pour laquelle OCP construit des clubs de sport, signe des conventions hôtelières à travers le pays et organise des colonies de vacances et diverses activités sociales et sportives, au profit de ses collaborateurs et de leurs familles.

OCP est une entreprise sociale et citoyenne qui se veut modèle au Maroc, pour la construction d’un monde meilleur pour nos enfants.

Notre politique RH

«La stratégie d’OCP a comme finalité de valoriser les ressources de l’entreprise, qui, au-delà des phosphates, sont son capital humain, à savoir les hommes et les femmes qui y travaillent».

M. Mostafa TERRAB, PDG, 2009

Fondée sur cette affirmation, la gestion des ressources humaines au sein d’OCP repose sur la notion fondamentale de capital humain, constitué de la base au sommet par les hommes et les femmes que le Groupe recherche, choisit, recrute, développe et promeut. Il s’appuie sur des principes qui garantissent aux collaborateurs OCP des conditions de travail et une qualité de vie optimales.

Le Groupe OCP accorde une égale importance à l’expérience de ses collaborateurs et à l’intégration de ses nouvelles recrues qui contribuent, significativement, à la réussite de la nouvelle stratégie du Groupe.

L’intelligence collective au service de la performance

Une tendance qui s’est accentuée très nettement avec la campagne de recrutement menée en 2011. Celle-ci a vu, en effet, l’embauche de plusieurs centaines de nouveaux collaborateurs dans tous les métiers et à tous les niveaux. Cette montée en puissance de l’effectif est nécessaire pour mettre en œuvre l’ambitieux programme de développement du Groupe.

Les campagnes de formation en cours et prévues, ainsi que la création en 2010 de l’Institut des Savoirs, procèdent avec la ferme volonté de mener à bien le programme de développement avec l’ensemble des collaborateurs OCP.


OCP recrute Head of HR et Head of Agronomy

Head of Human Resources

The Head of HR will lead on the implementation of OCP Africa HR strategy with the aim to support our ability to attract, develop, deploy and retain talents within effective organizational structures. He/she will drive and co-ordinate continuous improvement in HR practices across OCP Africa’s subsidiaries.

Main Activities:

-Lead on the delivery and review of strategic and operational HR objectives.

-Provide HR leadership and advice to OCP Africa’s senior management team and other management staff across subsidiaries.

-Develop and maintain effective recruitment and HR business partner relationships to meet the development needs.

-Continuously review and ensure sufficient in-house or external capacity is in place to maintain professional recruitment, performance management and HR systems and processes.

-Coordinate on work related to the compensation program and its implementation, such as implementation of salary merit increases, other compensation-related payments, inputs into the budget preparation etc.

-Analyze and resolve diverse Benefit issues as they arise, which often requires interpretation of existing Staff Rules, guidelines, processes and independently determining the appropriate approach.

-Liaise with Legal team to ensure satisfactory resolution of cases requiring escalation, exception or waiver.

-Coordinate the implementation of Green Africa Project related HR initiatives.

-Stay abreast of latest HR best practice and statutory requirements in both.

-HR related compliance risks and support the continuous improvement in OCP Africa’s HR practices.

-Oversee the development and review of OCP Africa’s HR systems, policies and procedures.

-Human resource planning.

-Consult with relevant Department to resolve complex issues personally, articulating issues and proposing possible options and implications.

-Consult with relevant Department to ensure satisfactory resolution of cases requiring escalation, exception or waiver.

Qualifications:

-Master’s Degree in Human Resources, Management, Business Administration or Other Related fields.

-10 years of experience in HR field with at least 8 years at a regional/continental level.

-Ability to meet deadlines under pressure, often balancing conflicting and sometimes changing priorities.

-Quickly establish credibility and respect and build strong working relationships with colleagues.

-Outstanding interpersonal skills including people-management, leadership and both written and verbal communication skills.

-Extensive experience & comprehension of Africa with ability to work on multicultural environment & cultures.

-Analytical ability, practical problem-solving skills and resourcefulness in performing varied tasks.

-Good understanding of compensation policies and programs in HR and its related IT systems.

-Strong analytical skills, demonstrated ability to conduct research and analysis.

-Proactively anticipate on presented issues and recommend solutions to help management in decision-making.

-Proficient in Microsoft Windows applications.

-Excellent organizational skills and ability to prioritize and deliver assignments in a timely manner often under time pressure.

-Ability to handle very sensitive HR matters with agility and tact.

-Strong negotiation skills.

-Fluent in English and French.

Postulez ici


Head of Agronomy

The Head of Agronomy manages the Agronomy Unit of OCP Africa. His/her main focus is to develop and maintain the company’s understanding and knowledge of the soil specificities and needs as well as agricultural practices, policies, approaches, innovations, regional and international institutions involved in the sector across the continent.

In addition to these activities, the Head of Agronomy, and his/her teams, will work in close coordination with the other department of OCP Africa, country offices, the ecosystem of OCP Group & UM6P to contribute to the development of appropriate products and services to serve the farmers needs and increase the use of fertilizers throughout the continent.

Main Activities

-Providing overall leadership, management oversight and direction on all programs and activities related to Agronomy.

-Coordinates studies on soil characteristics, crop production and farmer needs and practices in order to discern the best ways to plant, harvest, cultivate and fertilize the plants regardless of the climate in the different regions of Africa

-Proposing strategic orientations and contributes to the annual strategic review led by the Business Development

-Validating teams’ findings and reports to the Agronomists’ and R&D’s communities

-Building and managing key partnerships with local R&D institutes and key scientific partners, in close coordination with the OCP R&D organization

-Contributing to commercial, marketing and business development initiatives or projects

-Enhance and maintain a close collaboration with the regions and the sales for the development of new adapted fertilizer formulas;

-Create harmonized synergies between OCP Africa, its subsidiaries, the University Mohammed VI Polytechnic, and all partners; as well as upholding smooth interactions with the academic / institutes actors of agricultural research’s field;

-Manage the business intelligence related to the agronomic development that can have an impact on OCP Africa & its subsidiaries’ activities.

-Lead the development, implementation and evaluation of partnership agreements with governments, public & private institutions, international organizations

-Supervise preparation of various written outputs (papers, studies & reports)

-Contribute actively on agronomy related meetings and conferences.

Qualifications:

-Advanced University degree in agriculture, crop science, agronomy or related field (PhD, Master).

-Relevant experience in technical related activities, policy advice and analysis related to food and nutrition security, agriculture and rural development.

-Relevant experience in program/project formulation, analysis, planning and implementing.

-Excellent scientific networking skills.

-Extensive experience in agrochemical field.

-Outstanding statistics and mathematical skills.

-Already worked in a multinational/multicultural team will be an asset.

-Excellent project management skills with ability to show leadership in motivating diverse teams.

-Extensive comprehension of Africa.

-Working knowledge in English & French.

-Management of multinational/multicultural team will be an asset.

-Good presentation and report writing skills.

Postulez ici

Ou envoyez vos candidatures à l’adresse email suivante en mentionnant en objet le poste souhaité:

africatalents@ocpafrica.com


Retrouvez nos offres d'emploi et conseils en recrutement sur
MedTech recrute

MedTech Group recrute Plusieurs Profils IT

Es Saadi Marrakech recrute

Es Saadi Marrakech recrute plusieurs profils (17 Postes à pourvoir)